Virtuaalitodellisuus ja keilailu
Virtuaalitodellisuus on tehnyt viime vuosien aikana todella voimakkaan sisääntulon pelien maailmaan esimerkiksi Oculus Rift -laitteiston avulla. PC- ja konsolipelaamisen ohella myös rahapelit ovat saaneet osansa uudesta tekniikasta – esimerkiksi SlotsMillion-nettikasino on mallintanut juuri Oculus Riftiä hyväksikäyttävän kasinoympäristön pelaajilleen. Suomikasino-pelisivusto ei ole vielä seurannut perästä, mutta kenties tulevaisuudessa Suomikasino bonuskoodi tarjoaa penelattavaa myös virutaalisessa todellisuudessa.
Oikeiden urheilulajien ja harrasteiden mallintaminen on niin ikään ollut hyvin suosittua: lumilautailu, autourheilu, sukellus… myös klassinen keilailu on kuitenkin nostamassa päätään VR-maailmassa. Miten on, pärjääkö virtuaalinen keilailu aidolle keilaratakokemukselle laisinkaan?
Klassinen Wii-kokemus
Monille ensimmäinen kokemus keilailusta ja virtuaalitodellisuudesta oli Nintendon Wii-konsolin tarjoama. Vaikka vuonna 2006 julkaistun Wii Sports -pelin mukana tullut keilailu ei varsinaista nykymittapuiden mukaista virtuaalitodellisuutta ollutkaan, liiketunnistukseen pohjaava ohjainteknologia kuitenkin tarjosi monien keilailua harrastavienkin mielestä yllättävän todentuntuisen kokemuksen parkettiradan kuningaslajista. Wii-keilailua ylistettiin etenkin realistisen fysiikkansa ansiosta.
Huikeat yli 80 miljoonaa kopiota myynyt Wii Sports -pelikokonaisuus sisälsi neljä muutakin peliä keilailun ohella, muun muassa tenniksen. Keilailupeli nousi kuitenkin nopeasti suuren yleisön suosikiksi.
Hyvin intuitiivinen ja responsiivinen ohjaustuntuma sai monet olohuoneet tuntumaan keilahalleilta – ja moni peliä pelannut lähtikin kokeilemaan lajia oikealle keilaradalle pelin innoittamana. Wii Sportsin sanotaankin pelastaneen Yhdysvalloissa monta keilarataa konkurssilta. Virtuaalitodellisuus ja niin sanotut oikean maailman kokemukset eivät välttämättä kilpailekaan toistensa kanssa, kuten esimerkki osoittaa.
Moderni VR-keilailu ottaa ensi askeleitaan
HTC Vive ja jo aiemmin mainittu Oculus Rift ovat PC-pelaamisen maailmassa kaksi merkittävintä VR-laitteistoa. Suurin osa PC:n VR-peleistä kehitetään juuri näitä laitteistoja tai ainakin toista niistä tukevaksi. Toistaiseksi laitteille löytyy vasta yksi todella merkittävän luokan keilailupeli, jonka takana on pieni Rising Fun Gaming -pelitalo. Sen Let’s Bowl VR -peli löytyy toistaiseksi Steamista vasta niin kutsuttuna Early Access -versiona eli eräänlaisena betaversiona, joka tosin on pelattavuudeltaan jo hyvin pitkälle kehitetty.
Tällä hetkellä (marraskuussa 2018) Let’s Bowl VR tarjoaa pelattavaa arcade-tilan verran, mutta peli näyttää ja tuntuu todella lupaavalta. Fysiikka on äärimmäisen realistisen tuntuinen ja niin keilapallon liikeradat kuin keilojenkin liike tuntuvat suorastaan erehdyttävän aidoilta. Peliin on toteutettu erilaisia ratoja aina 1800-luvun salonkiradoista alkaen. Pelin kehittäjät lupailevat tuleviin versiohin monia lisäominaisuuksia, kuten jopa 16 pelaajan verkkoturnauksia. Oculus Riftin tai HTC Viven ohella Let’s Bowl VR vaatii koneelta vähintään 6 GB keskusmuistia, Intel Core i5-4590- tai AMD FX 8350 -prosessorin sekä AMD R9 290- tai NVidia GTX970 -tason näytönohjaimen. Onkin huomattava, että kunnon VR-kokemus kysyy PC-laitteistolta suorituskykyä varsin reilusti.
Pierhead Arcade ja New Retro Arcade: Neon ovat PC:lle tarkoitettuja VR-pelejä, jotka sisältävät hieman Wii Sportsin tapaan useita eri pelejä – keilailun yhtenä niistä. Näiden pelien keilailupelit voivat tyydyttää pahimman keilailunälän ja ovat ehdottomasti kokeilun arvoisia, mutta täysiverisiä keilailupelejä ne valitettavasti eivät ole – joskaan niitä ei ole sellaisiksi tarkoitettu.
On odotettavissa, että kun VR-laitteiden hinnat laskevat vielä entisestään isot EA Sportsin kaltaiset urheilupelien uranuurtajat kiinnostuvat genrestä ja tulemme näkemään myös ison pelitalon satsauksen VR-keilailuun.